אבנים בכליות זה לא צחוק! הנה מה שכדאי שתדעו

תוכן עניינים

מה הן אבנים בכליות?

אבנים בכליות הן גבישים הנוצרים כתוצאה משקיעת מינרלים בכליה. גודל אבן נע בין מילימטרים בודדים למספר סנטימטרים. כשאבנים נוצרות הן יופיעו מחומרים שונים, כגון: אבני סידן, חומצה ואבני זיהום.

השכיחות של אבנים בכליות באוכלוסייה מופיעה אצל אחד מכל עשרה. השכיחות אצל גברים גבוהה פי 2-3 מאשר אצל נשים. לרוב, הגיל בו זה עלול להופיע לראשונה זה כבר בין גילאים 20 ו-40. כמחצית מהאנשים שהופיעה אצלם בעבר אבן בכליה, ייצרו אבן חדשה תוך חמש שנים. משכך, יש חשיבות רבה בבירור הסיבות להיווצרות האבנים ובטיפול המונע.

מתי הופכות אבנים בכליות לבעיה?

האבנים עלולות להתנתק מאחיזתן בכליה, לרדת בצינור המחבר את הכליה לשלפוחית השתן ולגרום לכאבים בכליות, חסימה המפריעה לתפקוד הכליה ואפילו לנזק בלתי הפיך. לעיתים אבנים גדלות וממלאות את כל חללי הכליה ופוגעות בתפקודה. כמו כן, אבן עלולה להזדהם בחיידקים, ואז נגרמים זיהומים חוזרים בשתן. 

אבנים שנשארות בכליה יכולות לגרום לסיבוכים, לחסימות, לזיהומים ולנזק בלתי הפיך לכליה. אבן ללא תסמינים עלולה לגרום לתסמינים במשך הזמן בשיעור של 10% לשנה. 

רוצים להתייעץ עם מומחה? לחצו כאן

מה התסמינים והגורמים של אבנים בכליות?

לרוב רצוי לשים לב לכאבים ועוויתיים במותן שמשפיעים גם על הבטן התחתונה והמפשעה. הכאב הזה יכול להיות מלווה בבחילות, הקאות, דם בשתן ודלקות חוזרות בדרכי השתן.

כמו כן, אבנים בכליות יופיעו יותר אצל אנשים מסוימים, שכן ישנם כמה גורמים: נטייה תורשתית, מבנה כליה מולד הגורם לעיכוב בפינוי השתן, הרגלי תזונה לא בריאים שמעודדים היווצרות עודפי מלחים, סביבת עבודה עתירת חום, מספר מחלות נדירות שגורמות להיווצרות אבנים בכליות. 

איך ניתן לטפל באבנים בכליות?

ראשית חשוב לציין כי אבן בכליה יכולה להיפלט גם באופן ספונטני במידה והיא בגודל של עד 5 מ"מ. עם זאת, במידה ומופיעים התסמינים יש צורך במעקב רופא מומחה של עד חודש וחצי. ככל שהאבן גדולה יותר ולא נפלטת, ניתן לטפל בה בכמה דרכים: 

-ריסוק חוץ גופי: שיטה לא פולשנית בה מרסקים את האבן על ידי גלי הדף מונחי רנטגן והפעולה נעשית בהרדמה. השיטה מומלצת ככל שמדובר באבנים קטנות.

ניתוחים אנדסקופיים: מדובר בשיטה פולשנית אך תוך ניצול הדרכים הטבעיות. הכניסה היא דרך השופכה לכיס השתן ומשם לשופכן עד לזיהוי האבן המרוסקת על ידי סיב לייזר. בשיטה זו מרבית פירורי האבן המשמעותיים יוצאו בזמן הפעולה, ורק פירורים זעירים יפלטו מאורח יותר בעצמם.

הוצאה ישירה של אבני כליה: שיטה פולשנית עם חדירה דרך נתיב מיוחד דרך חתך קטן במותן על ידי בלון מיוחד. דרך שרוול פלסטיק מוחדר מכשור ייחודי ורב עוצמה לריסוק האבנים ושאיבת הפירורים. ניתוח זה מיועד לאבנים גדולות או במקרים שהשיטות האחרות כשלו או בכליה בעלת מבנה מיוחד.

כיצד נוכל לסייע לגופנו להימנע ככל הניתן מהופעתן של אבנים בכליות?

לכולנו מומלץ מאוד לשתות הרבה מים בכל יום, שכן מדובר בלפחות 2 ליטר. רצוי להפחית מלח במזון שלנו ולשים לב לצריכה של חלבון מן החי כמו בשר אדום או איברים פנימיים. מומלץ לצרוך כמות מוגברת של סיבים תזונתיים, וכן צריכת לימון ופירות הדר מאחר והם מכילים חומר בשם 'ציטראט' שמעכב היווצרות אבנים. להימנע מצריכה מופרזת של סידן, פיצוחים, אגוזים ושוקולד, שהם מזונות עתירי אוקסאלאט. רכיב זה הוא חומר שכאשר נפגש עם סידן הוא עלול לפגוע ברקמות פגועות. 

אהבתם את התוכן? בטוח תאהבו גם את זה:

תגובות:

אנחנו גם ברשתות החברתיות :)

קטגוריות באתר:

הרשמה לדיוור!

חברות בניוזלטר שלנו תשאיר אתכם תמיד מחוברים!

דילוג לתוכן