המדריך לרשלנות רפואית

תוכן עניינים

קבלתם טיפול רפואי שגוי? יכול להיות שמגיע לכם פיצויים. 

במדריך הבא נקיף את כל מה שכדאי לדעת על רשלנות רפואית – החל ממשמעותה על פי חוק ועד לדרכי הפעולה שנוכל לנקוט כדי להבין איך יש להתמודד איתה. 

רשלנות רפואית

טיפול רפואי במקרים מוצלחים מציל חיים. אבל מה עם המקרים בהם הוא פוגע באיכות חיים? גורם להחמרה של המצב הקיים, אובדן כושר עבודה, או במקרים מסוימים, גם מוות? מטרת התביעה לקבלת דמי פיצויים היא התמודדות עם המצב החדש. בין אם מדובר בהוצאות כלכליות למתן מענה מסייע למצב פיזי חדש ובין אם מדובר בטיפול רפואי נוסף הנזקק בעקבות הנזק.

רשלנות רפואית על פי החוק

המושג ׳רשלנות׳ בחוק הישראלי כולל קשת רחבה של נושאים שונים (למשל, רשלנות של נהג במקרי תאונות דרגים) . רשלנות בחוק הישראלי, מתייחסת למתן שירותים רפואיים ברמת זהירות לא מספיקה, כזו אשר גרמה נזק למוטפל, אשר היה אפשר למנוע.

תביעות בתחום רשלנות רפואית

תביעות בתחום זה משויכות אל דיני הנזיקין. מדובר בתביעה על מתן טיפול רפואי רשלני אשר עשה נזק למטופל.

עם זאת, לא תמיד נזקי שנגרמים למטופלים הם בעקבות רשלנות רפואית.

מיהו הנתבע?

בתביעות אלו, ניתן לתבוע כל אחד מנותני הטיפול הרפואי (רופא בכיר, רופא מרדים, רוקחים וכו׳…). 

ניתן גם לתבוע את המוסד הרפואי, שכן עליו חלה אחריות אשר נקראת חובת הזהירות. כגוף המעביד את נותן הטיפול, מונחת עליו אחריות מעשיו ומחדליו של הרופא המטפל.

מהי עילת התביעה לדיני נזיקין?

אירועים שונים מאפשרים תביעה לבקשת דמי פיצויים בעקבות רשלנות רפואית:

  1. מטופלים שנגרם להם נזק בעקבות רשלנות המטפל.
  2. הורי קטין אשר נגרמה לו רשלנות רפואית זכאים להגיש תביעה בשמו.
  3. במקרה בהם המטופל נפטר, תלויים במנוח זכאים להגיש תביעה בשמו.

כיצד ניתן לקבל דמי פיצויים?

רק כאשר ניתן להוכיח כי נגרם נזק בעקבות התנהלות רשלנית של הנתבע, ולא מדובר בזנק שתיאורטית ניתן היה לצפות אותו, יכול התובע לקבל דמי פיצויים.

מקרים מיוחדים

במקרים בהם אדם נפגע מחיסון, עירוי דם או טיפול במחלת הגזזת מוגנת הזכות לפיצוי ללא הוכחת אשמה ובאופן אוטומטי.

התיישנות בתביעות רשלנות רפואית

תביעות בגין נושא זה מתיישנות לאחר 7 שנים מהיום שבו נגרם הנזק, אלא אם מדובר בקטינות. במקרה זה, חוק 7 השנים יכנס לתוקף החל מגיל 18 של הקטין.

שכיחות בישראל

כולנו עושים שימוש בשירותי רפואה שונים לעיתים קרובות או רחוקות. לפי מחקרי נתונים שונים, מספר התביעות וסכום דמי הפיצויים השנתי הממוצע על רשלנות רפואית במדינת ישראל עלה בעשור האחרון. אף על פי ממצאים אלו, מחקרים אחרים מראים כי רבים מהזכאים לתביעות בגין רשלנות רפואית כלל לא מגישים בקשה.

סוגי רשלנות רפואית

בין התביעות הנפוצות יותר, ניתן למצוא את הבאות:

רשלנות במעקב הריון, רשלנות בלידה, רשלנות בניתוחים פלסטיים, רשלנות באבחון מחלה, רשלנות בהעדר רשומה רפואית, טיפול רפואי העלול לגרום לעוגמת נפש או לנכות, ורשלנות ברפואת שיניים.

בית המשפט יבדיל בין שלושה סוגים של רשלנות רפואית-

  1. רשלנות בטיפול עצמו – התנהלות לקויה של הצוות הרפואי.
  2. היעדר הסכמת דעת –  על מנת לתת כל טיפול רפואי שהוא, יש לקבל הסכמת דעת מלאה מהמטופל. כשלא התקבלה הסכמה מדעת לביצוע, הדבר יהווה רשלנות.
  3. פגיעה באוטונומיה – כאשר ישנה רשלנות באי מסירת מידע מהצד המטפל.
רשלנות רפואית

שלבי תביעה על רשלנות רפואית

הליך הגשת תביעה ברשלנות רפואית תלוי בכמה שלבים:

שלב מקדים: עורך דין

תחילה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין בעל נסיון. לאחר איסוף המידע הנחוץ לתביעה, תוכלו לקבל הערכה האם יש עילה להגשת התביעה.

שלב ראשון: אסיפת חומרי תיעוד

יש לאסוף את החומר הרפואי הנדרש על מנת להוכיח רשלנות רפואית. לכל מטופל ישנה זכות לקבל את החומר הרפואי הנוגע אליו (צילומים, גליון אשפוז וכל דבר מתועד אחר). אסיפה של כל החומר המתועד מהרופא המטפל או מהמוסד, תוכל להוכיח כי אכן נגרם נזק בעקבות רשלנות רפואית.

שלב שני: חוות דעת

על מנת להוכיח כי נגרם נזק כתוצאה מהטיפול הרפואי הרשלני, יש לבסס את המצב הנוכחי בעזרת חוות דעת מומחה. ללא שלב זה, בית המשפט לא יקבל את התביעה. על הרופא נותן חוות הדעת להיות מהתחום של הרשלנות, וכמו כן עליו גם להקיף את חומרת הנזק.

שלב שלישי: הגשת התביעה 

סכום התביעה יקבע לאיזה בית משפט היא תוגש. תביעה תוגש לבית משפט השלום אם אינה עוברת סכום של 2.5 מיליון שקלים, ואילו אם מדובר בסכום גבוה מזה, היא תוגש לבית משפט המחוזי.

עלויות התביעה

עלויות התביעה מתחלקות לכמה נושאים והעלות הכוללת תלויה בכל אחד מהם בנפרד:

חוות דעת

ההוצאה המרכזית בתביעה בגין רשלנות רפואית היא עבור חוות דעת המומחה. מדבור בסכום שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים ולעיתים אינו מסתכם במומחה אחד.

אגרה

הוצאה נוספת היא אגרה אותה מחויב לשלם התובע. זו נקראת אגרת בית המשפט והיא משתנה בהתאם לבית המשפט בו מוגשת התביעה. מדבור בסכום חלקי וראשוני. ביתר האגרה יחויב הצד התובע או הנתבע, בהתאם להחלטת המשפט.

טירחת עו״ד

מדובר בקביעת שכר טירחה של עו״ד התובע. שכר זה לרוב נקבע באחוזים בהתאם לגובה דמי הפיצויים בפסק הדין או בפרשה. 

סכום הפיצויים

סכומי הפיצויים נע בין עשרות אלפי שקלים עד למיליוני שקלים. כל מקרה נבחן לגופו, והסכום נעמד בהתאם לחומרתו. הערכת גובה הפיצויים כוללת נזקים ממוניים ובלתי ממוניים.

נזקים ממוניים

מדובר בנזקים שקל לחשב, שכן הם הוצאות רפואיות שונות, נסיעות ואובדן ימי עבודה.

נזקים בלתי ממוניים

מדובר בנזקים שלא ניתן לעמוד, כגון כאב, סבל, אובדן איכות חיים, הפחתת סיכויי הנישואין ועוד.

זמן הטיפול

איסוף המידע וגיבוש חוות דעת של המומחים אורכת בממוצע 12 חודשים החל מרגע מעורבות של עורך דין. לאחר שלב זה, יודן המשך דיון בבית משפט או סיום בהסדר פשרה בין הצדדים. במידה והעיניין ימשיך לדיון בבית משפט, הדיון יכול להמשך גם מספר שנים.

סיכום המדריך

קראתם הכל, ועדיין קיים בכם חשש? כדאי לפנות לייעוץ משפטי מתאים. אין זה עיניין של מה בכך בכל הנוגע לבריאות שלנו, פנו לעו״ד יואב וקנין לקבלת ייעוץ מקדים.

אהבתם את התוכן? בטוח תאהבו גם את זה:

משפט

המרת כתב אישום בקנס מנהלי

חוק העבירות המנהליות מאפשר הטלת קנס מנהלי בגין עבירות שנחשבות ״קלות״, וזאת במקום הגשת כתב אישום פלילי. המחוקק רואה בסוג העבירות המנויות בחוק העבירות המנהליות

עברו לכתבה >>

תגובות:

אנחנו גם ברשתות החברתיות :)

קטגוריות באתר:

משפט

המרת כתב אישום בקנס מנהלי

חוק העבירות המנהליות מאפשר הטלת קנס מנהלי בגין עבירות שנחשבות ״קלות״, וזאת במקום הגשת כתב אישום פלילי. המחוקק רואה בסוג העבירות המנויות בחוק העבירות המנהליות

קרא עוד >>
הרשמה לדיוור!

חברות בניוזלטר שלנו תשאיר אתכם תמיד מחוברים!

דילוג לתוכן