המרת כתב אישום בקנס מנהלי

תוכן עניינים

חוק העבירות המנהליות מאפשר הטלת קנס מנהלי בגין עבירות שנחשבות ״קלות״, וזאת במקום הגשת כתב אישום פלילי. המחוקק רואה בסוג העבירות המנויות בחוק העבירות המנהליות כעבירות שעל-פי רוב אין עמן חומרה רבה, ומשום כך אין הצדקה להטיל על אדם שעבר עבירה מסוג זה כתם של הרשעה פלילית. לצורך בחינת הסוגיה ואפשרות המרת כתב אישום בקנס מנהלי כדאי ורצוי להיוועץ ב- עורך דין מס הכנסה או עורך דין מע״מ – עורך דין מיסים, יידע להמיר את כתב האישום כנגדכם בקנס מנהלי. 

זאת ועוד, קביעתן של עבירות מס כעבירות מנהליות מצביעה על כך שהעבירה אינה בעלת אופי פלילי מובהק ולרוב אין למבצע העבירה יסוד נפשי של כוונה פלילית, כלומר אין כוונה של מבצע העבירה להשיג את תוצאות העבירה, אלא יש בהן לרוב יסוד של רשלנות. התפיסה היא, שאין בעבירה מנהלית פגם מוסרי או קלון.

יתרון נוסף להטלת קנס מנהלי הינו הקטנת העומס על בתי המשפט ועל רשויות התביעה, בכך שאין צורך לנהל את ההליך בבית המשפט.

שולם הקנס המנהלי – לא יוגש בגין העבירה כתב אישום.

הכלל – הטלת קנס מנהלי

פסיקת בתי המשפט קבעה, כי בעבירות שנקבעו כעבירות מנהליות, דרך המלך היא להטיל בגינן קנס מנהלי, כאשר יוזמת המדינה להגיש כתב אישום בגין עבירה מנהלית היא החריג והיוצא מן הכלל.  כלומר, הכלל בעבירה אשר מנויה ברשימת העבירות המנהליות הוא הטלת קנס מנהלי; ואילו הגשת כתב אישום היא היוצא מן הכלל ותעשה אך ורק במקרים מיוחדים.

מוסיף חוק העבירות המנהליות וקובע, בסעיף 15, כי כאשר התובע מבקש להגיש כתב אישום בגין עבירה מנהלית, עליו לנמק את החלטתו בכתב, ומותר לו לעשות כן רק כאשר הנסיבות מצדיקות זאת ומטעמים מיוחדים.

אם נחקרתם ברשויות המס או הוגש כנגדכם כתב אישום בעבירות מס, חשוב ומומלץ לפנות לייעוץ משפטי מאת עורך דין מיסים מנוסה, אשר יבחן את החשיפה המשפטית בעניינכם ויפעל לסיום ההליכים מול רשויות המס, הן הפליליים והן האזרחיים.

דוגמאות לנסיבות אשר מצדיקות הגשת כתב אישום, במקום הטלת קנס מנהלי:

  • עבריין חוזר אשר הוטל בעבר בעניינו קנס מנהלי שאינו מרתיע אותו לשוב ולבצע עבירות מס.
  • עבירה חמורה באופן מיוחד, או מספר עבירות מצטבר כגון מספר דו"חות למס הכנסה, שלא הוגשו במשך מספר שנים.
  • עבירות של בעלי מקצוע מייצגים, כגון: עו"ד, רו"ח, יועץ מס וכדומה, במסגרת עבירה שנעברה בתוקף תפקידם כמייצגים.
  • אי תיקון תוצאות העבירה. על העבריין לתקן את המחדלים אשר נוצרו מעבירותיו. למשל, בעבירות על חוק התכנון והבנייה – יש להרוס את הבנייה המהווה עבירה ולהשיב את המצב לקדמותו. בעבירות מס, יש להסדיר את תשלום המס שלא שולם.  

על כן, במידה והוגש נגדכם כתב אישום בגין עבירה אשר מנויה בחוק העבירות המנהליות, מומלץ לבקש מהתובע את נימוקיו להחלטתו להגיש כתב אישום חלף הטלת קנס מנהלי.

קנס מנהלי בעבירות מס

קיימות עבירות מס שונות אשר נקבעו כעבירות מנהליות, אשר בגינן ניתן להטיל קנס מנהלי. העבירות שנקבעו כעבירות מנהליות קבועות בתקנות העבירות המנהליות (קנס מינהלי – חיקוקי מיסים).

עבירות המס העיקריות הקבועות בתקנות הן:

  • עבירה של אי הגשת דו"ח במועד, לפי סעיף 216(4) לפקודת מס הכנסה, אשר הקנס המנהלי הקבוע בצידה נע בין 2,125 ₪ ועד ל-8,500 ₪;
  • עבירה של אי הגשת דו"ח במועד, לפי סעיף 117(א)(6) לחוק מע"מ, אשר הקנס המנהלי הקבוע בצידה נע בין 750 ₪ ועד 5,000 ₪;
  • בנוסף, עבירות של אי רישום תקבול, אי העברת ניכויים ועוד.

כאשר מדובר בעבירה חוזרת, יוטל כפל הקנס המוטל על עבירה מנהלית רגילה.

במידה וזימנו אתכם לחקירה או הגישו כנגדכם כתב אישום בעבירות מס, מומלץ לפנות לייעוץ משרד עורכי דין מיסים בטרם החקירה, אשר ידריך אתכם ויפעל להמרת כתב האישום בקנס מנהלי. מומלץ בכל לשון לא להגיע לעדות או חקירה בטרם התייעצתם עם עורך דין מנוסה.

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

קרדיט תמונה: https://www.freepik.com/

אהבתם את התוכן? בטוח תאהבו גם את זה:

תגובות:

אנחנו גם ברשתות החברתיות :)

קטגוריות באתר:

רשלנות רפואית
משפט

המדריך לרשלנות רפואית

קבלתם טיפול רפואי שגוי? יכול להיות שמגיע לכם פיצויים.  במדריך הבא נקיף את כל מה שכדאי לדעת על רשלנות רפואית – החל ממשמעותה על פי

קרא עוד >>
הרשמה לדיוור!

חברות בניוזלטר שלנו תשאיר אתכם תמיד מחוברים!

דילוג לתוכן