איך מלמדים ילדים לחסוך כסף?

תוכן עניינים

אין ספק שאחד הכישורים החשובים, שלא לומר קריטיים, לחיים של כולם הוא היכולת לחסוך כסף בהתמדה. עם זאת, להרבה מאוד אנשים זה ממש לא הולך בקלות. למעשה, בסקר שנערך ב-2021 בארצות הברית, נמצא כי 54% מהמבוגרים חיים "ממשכורת למשכורת", וכמעט שלא מצליחים לשים כסף בצד לצרכים עתידיים.

למשפחות בארצות הברית, ואולי אפילו יותר מזה כאן בישראל, יש לא מעט סיבות טובות ורציניות לנפילה למלכודת הזו, אבל זה לא אומר שאי אפשר לשבור את המעגל הזה. אם הילדים שלכם ילמדו כבר עכשיו כיצד לחסוך, יש סיכוי יותר גבוה שגורלם יהיה שונה.

אמנם תוכנית חיסכון לכל ילד תורמת רבות למאמץ שלכם לחסוך עבורם, אך זה לא מספיק, ובטח שלא מחליף את הצורך בחינוך לחיסכון. אם תלמדו את ילדיכם כבר מגיל צעיר כמה חשוב לחסוך, וכיצד לדחות סיפוקים, יכול מאוד להיות שתצליחו להקנות להם ערכים שיעזרו להם מאוד בעתיד, וישלחו אותם לעבר עתיד טוב ואחראי יותר.

כדאי לעזור, הכנו לכם כמה טיפים:

דונו איתם על ההבדל בין רצונות לבין צרכים

הצעד הראשון בלימודי החיסכון, הוא לעזור להם להבדיל בין הצרכים לרצונות שלהם. תסבירו להם שצרכים הם הבסיס – אוכל, מחסה, ביגוד, בריאות וחינוך. 

ילדים רוצים הכל, מללכת לסרטים, דרך ממתקים ועד אופניים וסמארטפונים. אתם יכולים לשאול אותם לגבי חפצים שנמצאים בבית, כדי לראות אם תפסו את הקונספט. זה יאפשר לכם להראות להם, כיצד לתעדף הוצאות ולשמור כסף לדברים החשובים באמת.

תעודדו אותם להרוויח כסף משלהם

הורים רבים מעניקים לילדיהם דמי כיס, בסכומים משתנים ובתדירויות כאלה ואחרות. יש כאלה שמתנים את קבלת הכסף בביצוע מטלות. 

אם אתם רוצים שיהפכו לחסכנים, בהחלט עדיף לתת להם להרוויח את הכסף ולא לקבל אותו. מטלות בבית, או אפילו עבודה מחוץ לבית (בתור בייבי סיטרים או מוליכי כלבים), מקנות להם את הערך של עבודה קשה.

תקבעו יעדי חיסכון מעוררי מוטיבציה

ילדים מתקשים מאוד לדחות סיפוקים, ולרובם הרעיון של חיסכון נראה חסר היגיון, בוודאי כאשר לא מסבירים להם מדוע זה חשוב. אחת הדרכים לגרום להם להתלהב מחיסכון, היא קביעת יעדים – למה בעצם הם חוסכים? איך ירצו להשתמש בכסף בעתיד?

מטרות ברורות עוזרות להם להתמקד, כך שאם הם רוצים לקנות משחק שעולה 100 שקלים למשל, הם יכולים לחשב מראש כמה זמן זה ייקח להם וכמה עבודה תידרש.

תעזרו להם לשמור על הכסף

ברגע שלילדים שלכם יש כסף משלהם, הם צריכים מקום טוב לשמור עליו. כאשר הם קטנים, קופסת חיסכון יפה היא פתרון מצוין, אך ככל שהם מתבגרים הגיוני יותר לפתוח להם חשבון בנק. 

תגרמו להם לעקוב אחר הוצאות

חלק משמעותי מהיכולת לחסוך טמון בידיעה, לאן בדיוק הכסף הולך? מעקב אחר הוצאות ניתן לעשות באמצעות טבלה פשוטה, ואפילו בעזרת אפליקציות פשוטות וידידותיות. 

תסבירו להם כמה חשוב לרשום כל הוצאה שלהם, וכמה המעקב הזה יכול ללמד אותם לגבי ההרגלים שלהם. עודדו אותם לחשוב על האופן בו הם מוציאים את כספם, וכמה מהר יותר ידיעו ליעדי החיסכון הם יאמצו תבניות "בזבוזים" נכונות.

הציעו להם חיזוקים

אם אתם עובדים שכירים, המעסיקים שלכם לא רק מפרישים חלק מהשכר שלכם עבור פנסיה עבורכם, אלא תורמים נתח משלהם. אתם יכולים להציע לילדיכם "עסקאות" דומות: 

אם הם קבעו לעצמם יעד קשה להשגה, כמו למשל רכישת טאבלט יקר, אתם יכולים להציע להכפיל את כספם. כלומר, כל שקל שהם יחסכו, אתם תתרמו עבור רכישת הטאבלט. לחילופין, אתם יכולים לתגמל אותם עד הגעה לאבני דרך משמעותיות. למשל, אם הצליחו לחסוך כבר חצי מהסכום, תנו להם 50 שקלים.

תשאירו גם מקום לטעויות

בשלב זה אנחנו מקווים שאתם כבר מבינים, כמה חשוב לתת לילדים שלכם להיות אחראיים על כסף משלהם מגיל צעיר. חלק מזה, כרוך ביכולת שלהם לאפשר להם לטעות. זה יכול להיות מאוד מפתה, כאשר אתם מזהים מראש שהם עומדים לשגות, לעזור להם לסטות מהדרך. עם זאת, לפעמים עדיף לתת להם לטעות בכדי ללמד אותם שיעור. כך יש יותר סיכוי, שבעתיד יידעו כיצד לקבל החלטות נבונות יותר.

אהבתם את התוכן? בטוח תאהבו גם את זה:

תגובות:

אנחנו גם ברשתות החברתיות :)

קטגוריות באתר:

הרשמה לדיוור!

חברות בניוזלטר שלנו תשאיר אתכם תמיד מחוברים!

דילוג לתוכן